Umów się na bezpłatną konsultację
-
Przeprowadzimy bezpłatny audyt
-
Wstępną propozycje otrzymasz w ciągu 2 dni
-
W 100% finansujemy projekty
Branża spożywcza zmaga się obecnie z trudną sytuacją ekonomiczną i polityczną na świecie. Przedsiębiorstwa muszą zarabiać, a przy tym odpowiadać na zmieniające się wokół warunki.
Żywność, jako element nierozerwalnie towarzyszący nam w życiu, ewoluuje wraz z naszym rozwojem. Przetwórcy żywności, żeby przetrwać na rynku, powinni dostosowywać się do oczekiwań konsumentów i produkować nowe towary lub modyfikować obecne, zależnie od trendów czy upodobań. Sytuacja branży spożywczej jest uzależniona od wielu czynników zewnętrznych, na które w większości nie ma wpływu. Są jednak takie, na które można wpłynąć i polepszyć sytuację ekonomiczną w przedsiębiorstwie.
W ciągu ostatnich lat mogliśmy obserwować rozwijające się trendy związane ze zdrową żywnością, pochodzenia naturalnego i z ekologicznych upraw. Konsumenci stawali się coraz bardziej świadomi, zwracali uwagę na skład produktu, po który sięgają oraz czytali etykiety.
Wraz ze zmieniającymi się upodobaniami producenci żywności stawiali na odpowiednie oznakowania swoich towarów, by ułatwić odnalezienie pożądanego produktu oraz zaakcentować wspólne wartości. W praktyce część stosowanych znaków czy certyfikatów używano na podstawie umocowań prawnych, np. wymogów Unii Europejskiej. Niestety, znaczna część oznaczeń nie była powiązana z rzeczywistością, a nawet powodowała wprowadzanie konsumentów w błąd. Z tego względu, obecnie opracowywane są nowe regulacje prawne dotyczące oznakowań produktów spożywczych.
Analizowanie obecnych trendów pozwala na zauważenie, że oczekiwanymi przez konsumentów zachowaniami są te, wspierające zrównoważony rozwój. Trend widoczny na całym świecie, coraz mocniej widoczny jest także w Polsce, także w branży spożywczej. W Stanach Zjednoczonych informowanie kupujących o korzystaniu z rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój jest już na porządku dziennym.
Niestabilna, pogarszająca się sytuacja ekonomiczna, pandemia oraz wojna w Ukrainie spowodowały widoczną zmianę zachowania konsumentów. Mimo nabytej świadomości oraz nadal wyznawanych wartości, kupujący w Polsce coraz częściej podejmują decyzję, kierując się ceną. Wynika to z rozwijającego się ubożenia społeczeństwa, co odbija się na producentach żywności. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, starają się zachować jakość produktów lub wprowadzać do oferty inne możliwości. Takim ruchem jest np. widoczny wzrost produkowanej żywności pochodzenia roślinnego dostępnej na rynku. Łączy to możliwość częściowego obniżenia kosztu surowców, wraz z trendami w przemyśle spożywczym, spowodowany odchodzeniem od jedzenia mięsa ze względu na negatywny wpływ na środowisko czy światopogląd.
Producenci żywności muszą korzystać z dużych ilości energii. W zależności od używanych technologii i specyfiki produktów różnią się elementy, które w ich przypadku są najbardziej energochłonne. Nie ulega wątpliwości, że branża spożywcza, która opiera się na różnych metodach utrwalania żywności, często łącząc procesy czy technologie ma ogromne zapotrzebowanie na energię elektryczną czy gaz. To powoduje zarówno ciągły wzrost rachunków za energię, jak i uzależnienie od zewnętrznych dostaw.
Świadomość, jak używane technologie wykorzystują energię i jak można wpłynąć na wydajność całego procesu może przynieść spore korzyści dla naszego biznesu. Chcąc utrzymać odpowiednią jakość i innowacyjność, nie powinno się wpływać na pogorszenie funkcjonalności używanych technologii. Dlatego warto się zastanowić, w jaki sposób je zmodernizować, lub jak zapewnić im odpowiednią ilość energii w niższej cenie.
Obniżenie jakości surowców, czyli dostarczanych produktów w celu zachowania lub obniżenia ceny najprawdopodobniej szybko odbije się negatywnie na odbiorze marki. Szukanie oszczędności wśród wyspecjalizowanych pracowników czy stosowanych systemach także może nie być możliwe. Obecna sytuacja pokazuje, że jednym z najlepszych, możliwych posunięć jest stosowanie rozwiązań energetycznych, które pozwolą generować oszczędności.
Dodatkowo poczynienie inwestycji w technologie energetyczne chroniące środowisko pozwolą na utrzymaniu lub poprawę obecnego wizerunku przedsiębiorstwa. Dane pokazują, że walka o konsumentów, którzy wybiorą akurat produkty naszej firmy, odbywać się będą głównie na polu finansowym, ale zaspokajanie ich poczucia wspólnych wartości oraz niższa lub utrzymana cena mogą być decydujące przy zakupie.
Inwestycja w nowe technologie energetyczne opiera się na różnych rozwiązaniach dla firm. Korzystając z energii pochodzącej z własnych źródeł, przedsiębiorstwa stają się bardziej niezależne od nagłych zmian w dostawach, a przede wszystkim od szybkich i dużych podwyżek cen energii.
Wprowadzenie rozwiązań pozwalających na neutralizację lub obniżenie produkowanego przez firmę dwutlenku węgla, korzystanie z zielonej energii, wytwarzanej przez farmy fotowoltaiczne czy wiatrowe sprzyja środowisku, a dodatkowo wyróżnia firmę na tle konkurencji.
Posiadanie wiedzy i możliwości dostosowania rozwiązania do własnych potrzeb to pierwszy krok do rozpoczęcia generowania oszczędności dla firmy. Wszystkie powyższe kwestie wpływają na obecną sytuację w każdym z przedsiębiorstw produkującym żywność. Aby móc odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące zmian i poznać szczegóły przedstawionych możliwości warto skonfrontować swoje obawy ze zdaniem ekspertów.
Dodatkowo poczynienie inwestycji w technologie energetyczne chroniące środowisko pozwolą na utrzymaniu lub poprawę obecnego wizerunku przedsiębiorstwa. Dane pokazują, że walka o konsumentów, którzy wybiorą akurat produkty naszej firmy, odbywać się będą głównie na polu finansowym, ale zaspokajanie ich poczucia wspólnych wartości oraz niższa lub utrzymana cena mogą być decydujące przy zakupie.
Umów się na bezpłatną rozmowę i poznaj rozwiązania dopasowane do Twojej firmy. Przejdź transformację energetyczną i zacznij oszczędzać!
Jesteś zainteresowany produktami? Skontaktuj się z nami.
Numer telefonu
+48 734 447 447Adres e-mail
info@luneos.plPracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 17.00. Obsługujemy język polski oraz angielski.
Przeprowadzimy bezpłatny audyt
Wstępną propozycje otrzymasz w ciągu 2 dni
W 100% finansujemy projekty
Wypełnij formularz i umów się na bezpłatną konsultację z naszym specjalistą.